Syltet portulakk

På søndag var vi på "Gøy på Landet", og tittet på hester, kalver, kyllinger og mange andre spennende dyr. Prinsessen koste seg masse! I tillegg hadde de en bod med grønnsaker og honning fra et lokalt frigartneri og jeg fikk handlet inn 2 kurver med portulakk, én kurv til meg og én til min mor. For de som ikke aner hva portulakk i det hele tatt er så ser den altså slik ut:


Du kan lese mer på nettsiden til Aust Agder Arkivet. Jeg har brukt den oppskriften på syltede portulakkstilker som min mor fant i en kokebok fra 50tallet, men jeg ser at det akkurat den samme oppskriften som står på den nevnte nettsiden.


Slik ser resultatet mitt ut.. Det holdt akkurat til 2 glass, og det ene glasset hadde min far forhåndsbestilt. Da jeg var liten kalte jeg de for "pinner" og vi spiste de særlig til kjøttboller i frikassésaus. Husbondens bestemor husket at hun hadde fått de servert i fiskesuppe, men det har jeg aldri testet selv.

Kommentarer

  1. Jeg er oppvokst m portulakk i heimen, og der brukte vi det til fiskemiddagger og fiskegrateng! Kjempegodt. :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord til meg! Det setter jeg stor pris på :) Ha en fortsatt fin dag!

Populære innlegg