Groblader - mer enn et ugress

Har du lagt merke til disse grønne vekstene som dukker opp der man minst skulle tru at nokon kunne bu?
Kanskje du forgjeves prøver å kverke de med ugress-kverk-spray?
Eller kanskje du har skjønt at de er ypperlig kaninmat?
Groblader blir også kalt sårblader, lækjesblader og plåsterblader, og man skjønner da fort hva bladene har blitt brukt til opp i gjennom historien. Groblader har blitt brukt som en legeplante i flere hundre år, og det sies at den kan stoppe blod ved kutt og sårskader, i tillegg til at den skal hjelpe til med å få sår til å gro raskere. Kanskje grunnen til det er at groblader innholder store mengder vitamin K, som man trenger for at blodet skal koagulere?

Groblader har også blitt brukt invortes for å behandle bronikk og forkjølelse, i tillegg til at folk har brukt den som tilskudd i salater. Den blir derimot ikke anbefalt for gravide og ammende!

Jeg har tidligere brukt de tørkede frøstenglene til fuglemat, men de kan visst også fungere som et naturlig avføringsmiddel.. 

I følge Urtekildens planteleksikon er grobladene:
Astringerende, sårhelende, antiseptisk, blodrensende, blodstillende, urindrivende, slimløsende, slimhinnebeskyttende, giftnøytraliserende, rensende, avførende, krampeløsende ved astma og kolikk, hostedempende, katarrhemmende, febersenkende og øyehelbredende.

Jeg har brukt grobladene til å lage en salve som kan brukes på sårskader, skrubbsår, insektsstikk og bitt, i tillegg til at den generelt skal være god på hudirritasjoner. Har testet den ut, og jeg synes den funker fint, til tross for at den ikke akkurat lukter nydelig..
 Forberedelsen tar litt tid, men krever svært lite jobbing. 

Forberedelse:
Plukk inn ønsket mengde groblader
Vask dem i kaldt vann
Klipp dem opp i mindre biter
Fyll opp et Norgesglass e.l. med bladene og fyll opp med olivenolje
La stå i 3-4 uker

Steg 1
Sil blandingen gjennom et osteklede e.l.
Pass på å få med så mye som mulig av oljen!
Ok, denne grønne "guggen" lukter ikke himmelsk, men bare vent.. Den blir bedre.. 

Steg 2
Mål opp 2,5 dl olje og 30 gram bivoks
Smelt bivoksen i vannbad
Når bivoksen har blitt helt flytende tilsetter du olje
Rør godt
Tilsett 8-10 dråper rosmarin og 8-10 dråper lavendel (antiseptiske og mildt betennelsesdempende)
Rør godt

Steg 3
Hell på rene krukker 
La salven kjøle seg helt ned før du skrur på lokket

Holdbarhet: opp til 1 år

I've been making plantain-salve lately, and it is supposed to help healing cuts, scrapes, insectbites, etc. It's as easy as 1-2-3!
To learn more, check out e.g. A delightful home

Kommentarer

  1. Hei!
    Jeg har lagd grobladsalve etter din oppskrift og det er en suksess! Moro! Men kan jeg lage salve også fra tørkede groblad? Bør bladene bløtes i noe først før de legges ned med olivenolje? Det er litt seint på året for å plukke blad nå i slutten av august,mange har grå flekker(meldugg?) på seg. Hilsen Sidsel

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre! Som du sikkert forstår har jeg ikke akkurat vært den mest aktive på bloggen min de siste årene, så jeg har jo derfor ikke sett kommentaren din før nå.. en del måneder senere.. Jeg har ikke prøvd å lage salve av tørkede groblader, men jeg har prøvd å lage salve av andre tørkede blomster og blader hvor det har vært vellykket. Men nå er det jo vår igjen, og grobladene er vel på god vei allerede. Vi får gå ut og høste inn! Hilsen Eva

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord til meg! Det setter jeg stor pris på :) Ha en fortsatt fin dag!

Populære innlegg