En bies død


Fryseboksen min er full (!) av både villbringebær og hagebringebær, blåbær, jordbær, tyttebær.. og forhåpentligvis kan jeg snart høste inn både plommer og epler, rognebær og nyper.. og til neste år også (forhåpentligvis) pærer, rips, solbær, og stikkelsbær.. Jeg ELSKER å vandre omkring i hagen og bare plukke inn av naturens godsaker. 
 
Men hva skulle vi gjort uten naturens egne flittige hjelpere,- biene?
 
Jeg har selv vokst opp med  både besteforeldre og en olderfar som hadde bier, og jeg elsker honning på brødskiven, i teen, i kaker, som "hostesaft", på leppene.. Jeg elsker honning! Heldigvis liker også ungene honning, og de har ikke protestert alt for mye til nå over å få honning som sitt "søte pålegg" (dvs istedenfor den beryktede Nugattien...).

Dersom honningbiene forsvinner er det ikke bare honningen jeg må unnvære, men muligens også både epler, pærer, blåbær, bringebær...... listen er lang!
 
Jeg leste nettopp "The Plight of the Honeybee" i Time Magazine, og jeg ble ikke akkurat beroliget.. Anbefalt lesing!

Kommentarer

Populære innlegg