Sørlandske munker


Kanskje dette er en veldig lokal bakevare?
Eller kanskje det også finnes andre lokale varianter av denne kakebollen rundt omkring i landet?

Munkene kommer visstnok fra de danske "æbleskivene", så det er jo ikke usannsynlig at oppskriften jeg bruker også stammer derifra. Hvordan "epleskiver" ble omdøpt til "munker" aner jeg ikke...
Noen som vet?

Jeg kjøpte et godt brukt munkejern i jern på en bruktbutikk i Oslo for 9 år siden, og jeg er veldig fornøyd med det. Du også kan kjøpe elektriske munkejern, fra for eksempel OBH Nordica, selv om ryktet sier at munkene aldri blir like gode når man bruker elektriske munkejern.. Sjekk heller bruktbutikker, loppemarkeder, eller kjøp for eksempel et skikkelig munkejern på Næs Jernverksmuseum.

Etter å ha prøvd ut x antall oppskrifter fant jeg den jeg likte best. En over 100 år gammel oppskrift fra kokeboken til Sofie Knudsen, født på Tyholmen i Arendal i 1884. Jeg fant oppskriften HER.

Bland sammen:

1 kopp melk
1 kopp sukker
1/2 kopp smør
3 kopper mel
2 egg
1ts natron

Stekes i godt smør (viktig!) i et munkejern, helst en skikkelig støpejernspanne.. Prøv deg frem, eller gå inn DENNE linken fra youtube for å se hvordan det kan gjøres.
I Danmark serveres de som regel med syltetøy og/eller sukker, mens her på Sørlandet spises de som de er. Er du i Arendal kan du gå innom Strand Kafe i Pollen for å kjøpe munker, laget etter en hemmelig oppskrift.. De er beryktet for å være veldig gode.

Munker is sort of a "cakebun", mostly eaten in the southern parts of Norway. But it has supposedly originated from Denmark, where they call them "æbleskiver", in other words something like "appleslices". Why we call them "munks" here in Norway I have no idea..
We use a special iron pan shaped to form the "munkene" into round balls.
The recipe is as following:
1 cup of milk
1 cup of sugar
1/2 cup of melted butter (real butter)
3 cups of flour
2 eggs
1 tb baking soda

Check out the link on youtube (where it says DENNE) to learn how to do it.

Kommentarer

  1. Tusen takk for en lett oppskrift i å følge for en uerfaren baker🙂og historien bak sytes jeg var hyggelig å få del i "vil prøve nå i dag ✌ønsk meg lykke til 🙂

    SvarSlett
  2. Hei igjen hvordan skal det blandes?klarte ikke å finne?link?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord til meg! Det setter jeg stor pris på :) Ha en fortsatt fin dag!

Populære innlegg