Hjemmelagde flødekarameller


Hvis man går tilbake noen år (litt mange år) så var det ikke vanlig rutine å gå på butikken og kjøpe inn en mega-super-super-pose med mer eller mindre syntetisk godteri..  
Nei, da måtte man lage søtsakene selv!
Jeg skal innrømme at jeg ikke alltid er så flink som jeg gjerne skulle ha vært, men jeg prøver (!) å lage lørdagsgodisen fra bunnen av så ofte jeg orker. Da vet jeg akkurat hva jeg får i meg, og ikke minst vet jeg da hva ungene får i seg. Én av mine favoritter er hjemmelagde fløtekarameller, som mange kanskje forbinder mer med julegodt enn lørdagsgodt.

Oppskriften er enkel

Bland 2 dl sukker, 2 dl lys sirup og 2 dl kremfløte i en gryte. La koke til det når 125 grader. Bruk sukkertermometer. Når det har nådd riktig temperatur rører du inn 2 ss smør (ikke margarin), og eventuelt noen hakkede mandler eller andre nøtter. Ha i ønskede former og la avkjøle. 
Og så er det bare å nyte!


Andre varianter av hjemmelaget lørdagssnop vi bruker å lage:



Try to make your own caramels. 
Mix 2dl of heavy whipping cream, 2 dl of granulated white sugar, and 2 dl of light syrup. Let it boil until it reaches 125C. Gently mix inn 2TB of butter. You could also add in some chopped nuts, like e.g. almonds. Let it cool completely, and store them in an air-tight container in the fridge. Enjoy!

Kommentarer

Populære innlegg