Jul - en tid til omtanke..

                                              (bilde fra syd-fyn.dk)

De fleste rundt meg har mer enn nok av dippedutter og duppedatter av alle ulike farger, størrelser og prisklasser.. Julen blir som regel en tid når samlingen med dippeduppedatter øker.. Jeg ELSKER jul, men jeg elsker julen fordi det skal være en tid til å være sammen med de man er glade i. Mye av julen dreier seg jo nettopp om det å glede andre (og ikke nødvendigvis via dyre gaver)!
Man serverer hjemmebakte julekaker og andre julegodter, man gir nøye gjennomtenkte julegaver (gjerne noe man har laget selv), man skriver julekort, man lyser opp vinduer og busker med julelys, man samles til julemiddager.. For de fleste mennesker er julen en fantastisk tid både voksne og barn gleder seg til!

                                                   (bilder fra syd-fyn.dk)
Desverre er det jo ikke slik for alle, og julen burde også være en tid for ettertanke. Noen ganger må jeg gå inn i meg selv og innrømme at jeg har det faktisk MEGET godt! Jeg trenger ikke å grue meg til å åpne postkassen fordi det ligger enda en regning jeg ikke har råd til å betale.. Jeg trenger ikke grue meg til bursdager og jul fordi jeg ikke har penger til å handle gaver.. Jeg kan sitte her i min fine stol og skrive blogg om hvilken dyr designer stol jeg skal ha rundt spisebordet (når det i grunnen står 4 fullt brukbare stoler der fra før..) og hvilken kjole jeg ønsker meg til jul (selv om skapet allerede er fullt av kjoler..).

 
Jul handler ikke bare om materielle ting, men alle barn fortjener å finne i alle fall én gave under juletreet på julaften. Jeg har tatt med Prinsessen på julegavehandel, og før vi dro forklarte jeg at disse lekene skulle gå til barn som hun ikke kjente men som allikevel skulle få en julegave fra henne. Det har blitt en fin tradisjon i denne familien, og den ønsker jeg å videreformidle til andre bloggere og lesere der ute. Vi har handlet 16 små gaver i dag, pakket de inn og skrevet på pakkelappen om det er til gutt eller jente, og cirka hvilken alder pakken er beregnet for. Vi skal levere gavene til Frelsesarmeen (selv om jeg ikke støtter alle deres synspunkter) slik at de kan dele de ut til de som trenger det. Det er som regel flere organisasjoner eller menigheter som har samme ordningen, f.eks Røde Kors eller Fattighuset. Du kan sikkert finne noe lokalt på ditt hjemsted. Istedenfor å gi ulike familiemedlemmer masse duppedippedatter de ikke trenger, så bruk heller noen av de pengene på noen julegaver som virkelig vil glede mottakeren.

GOD FØRJULSHANDEL!

Kommentarer

Populære innlegg