Middagstips

Jeg har tipset om denne middagen før, men et godt middagstips kan ikke gjentas for ofte...
Jeg er så heldig at jeg har en venninne som er gift med en fra Iran, og dermed får jeg smake utrolig mye spennende og god mat. Dette er favoritten til min egen familie!


*Ingredienser*

 (OBS: Etter å ha googlet denne retten ser jeg at den blir laget på mange forskjellige måter. Dette er den versjonen jeg har lært)

Qorme /Qhorme sabzi, grønn urt
Tørkede limekuler
Solsikkeolje
1/2 gul løk
tomatpuré
Red Kidney Beans
Kylling (hel, lår, eller filet)
Krydder: Karri (gjerne Mild Madras Curry), paprika, kanel,
eventuelt litt salt og pepper (jeg sløyfer det ofte)
Vann


*Fremgangsmåte*

Førarbeid:
Bløt opp Qhorme sabzi urten i vann
Stek urten i en god mengde solsikkeolje
Bruk ca. 1/3 av urten (frys ned resten i 2 porsjoner)

Finhakk løken
La surre i solsikkeolje
Ha i krydder
Ha i 1 ts tomatpuré
Ha i kylling (f.eks 3 kyllinglår)
La surre litt
Ha i 4-5 limekuler (men lag hull i de med en gaffel først)
Ha i ca. 1 boks med røde bønner (skyll de først)
Ha i Qhorme Sabzi urten
Hell vann til kyllingen er dekket

La småkoke leeenge!
Kyllingen skal nærmest falle i fra hverandre..

Server sammen med ris,
og eventuelt en enkel grønn salat

Ha en finfin onsdag!

Kommentarer

Populære innlegg