DIY Shampoo

Jeg har lenge brukt en økologisk brenneslesjampo fra Rein Hudpleie. Det tok noen uker å venne håret til den nye såpen, men etter det har jeg vært meget fornøyd. I motsetning til når jeg brukte vanlig sjampo får jeg ikke den "fettete" følelsen i hår og hodebunn som jeg fikk 3 dager etter hårvask. Håret føles rent og luftig. I tillegg er den som sagt økologisk, ren for uhumskheter, og kan også brukes som kroppsvask og intimvask. Helt glimrende!
For de som med andre ord ikke har noe behov for å begynne å kokkelere sin egen sjampo er denne "sjampo for mørkt hår" en sjampo jeg kan anbefale. Hun lager også en sjampo for lyst hår, og en kroppssjampo (dusjsåpe). Og flere andre gode produkter!

http://epla.no/handlaget/produkter/695290/

Men nå vil jeg gjerne begynne å lage mine egne sjampoer, både til hår og kropp. Du finner alle ingredienser du trenger på Sunvita, og oppskrifter kan du f.eks finne på Urtegaarden.

Grunnoppskrift
sjampo for normalt hår

Tilberedningstid: ca. 30 min.
Holdbarhet: ca.1-2 år (med natriumbenzoat)
Mengde: 700 ml

Råvarer
500 ml demineralisert vann
100 ml sulfat (såpestoff)
100 ml perlemorsulfat (såpestoff)
12g salt
3 ml natriumbenzoat (konsv.middel)
(Natriumbenzoat kan utelates dersom du bruker sjampoen innen 3-4 måneneder
Ved 25C
Virkestoffer (f.eks fuktkomplekser, panthenol, e-vitamin..)
10-20 dråper eterisk olje/duftolje

Redskaper
1 gryte (ikke aluminium)
en vekt
måleredskap
termometer
deigskrape

Emballasje
3 stk. 250 ml flasker med valfri type kork
Eventuelt noen fine, hjemmelagde merkelapper 

Slik gjør du det
  1. Bland vann, sulfat, perlemorsulfat og salt i en gryte. Varm opp til 70C (saltet smelter)
  2. Rør meget forsiktig. Unngå skum.
  3. Ta gryten av varmen og ved 25C tilsett eventuelle virkestoffer
  4. La sjampoen avkjøle seg til romtemperatur, uten å røre i den
  5. Tilsett 10-20 dråper valgt eterisk olje/duftolje. Rør forsiktig. Hell sjampoen på flasker.
For flere oppskrifter fra Urtegarrden
HONNINGSJAMPO
for tørt og skadet hår
 Råvarer
440 ml demineraliseret vann
12 g kjøkkensalt
(4 ml natriumbenzoat)
100 ml sulfat
100 ml perlemorssulfat
100 g honning
10 ml fuktkompleks
15 ml panthenol
10-20 dråper villrose duftolje (eller annen duft)


SILKESJAMPO
for tørt til normalt hår

Råvarer
250 ml rosevann
 285 ml demineraliseret vann 4 g natriumbenzoat
12 g kjøkkensalt
100 ml perlemorssulfat
100 ml sulfat
15 ml panthenol
10 ml fuktkompleks
1 ml (ca. 20 dråper) eterisk olje eller duftolje





Kommentarer

  1. Takk. Så snill du e som har lagt ut oppskrifter. Det var nett noe slikt eg var på utkikk etter. Vil lage noe som er helt naturlig og reint. Skal ta en god titt på de seinere i dag, da skal eg bestille det eg trenger. Takk,takk

    SvarSlett
  2. Eg tenkte å bestille på Sunvita. Kom også på at det finnes rene varer å få kjøp. Et produkt som heter Optima, skal være helt naturlig, de har egen nettside og eg veit at bl.a at fotterapauter og dyreklinikker bruker dette produkte. Det er laget i Norheimsund på Vestlande. Eg pleier å kjøpe dunker på 5 liter hos Felleskjøp butikken. Kjøper da hudpleie+ som kan brukes til mye, det er så surt at det dreper bakterier. Det mykgjør også huden. Det lukter eddik. Også hudvask som eg har stående på de stedene eg trenger såpe, bruker det på hele kroppen også i håret. Tja, kjekt med noen nye innspill. Mener Grønn hverdag gikk god for dette produkte da det ikke skader naturen. Ha ein flott dag.

    SvarSlett
  3. Hei jeg heter Frøya Øyvind Jeg er fra Bergen, men jeg flytter til Belgia med mannen min. Jeg har lest interessante historier på nettet om hvordan noen ødelagte relasjoner har blitt reparert av kraftige magiske spellcastere. Jeg trodde det var alle løgner til jeg hadde lignende problemer i forholdet til mannen min, som jeg har vært gift i lang tid, og vi er velsignet med to barn, jeg ble overrasket da han kom hjem med en annen kvinne og informerte meg om at han er lei av meg uten grunn, jeg prøvde å spørre ham hva er problemet mine ord falt på døve ører jeg må flytte det fordi jeg ikke kan bære smerten av å se en annen kvinne på samme tak med meg jeg ble ødelagt og hjertebrudd i denne perioden må jeg informere en venn av min erfaring, hun fortalte meg ikke å bekymre meg for at mannen min ville vi komme tilbake til meg Jeg lurte på hvordan det skulle være mulig, hun fortalte meg at hun skulle introdusere meg til en spellcaster navn Drigbinovia, som er en veldig kraftig spellcaster. Først hadde jeg noen tvil fordi jeg ikke tror på ting som at jeg ikke handlet caster og han fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og jeg tvang og gjorde det han ba meg gjøre, han fortalte meg også at dette er en gjort at jeg ikke burde bekymre meg om at mannen min ringer meg eller sender meg en melding, at mannen min kommer og ber meg om tilgivelse på bare to dagers tid, til min mest overraskelse, ringte mannen min neste dag og begynte å gråte for å tilgi ham, at han ikke ble med sin sunn fornuft til det øyeblikket. Jeg er alltid overrasket over dette store miraklet som har skjedd i mitt liv, min mann og våre to barn er sammen, og vi er mer enn noensinne glade hvis noen opplever et slikt problem i ditt forhold, kan du kontakte denne flotte kasteren på hans Email = doctorigbinovia93@gmail.com du kan også Whatsapp ham på +2348144480786 ikke la noen forakte deg for ditt forhold?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord til meg! Det setter jeg stor pris på :) Ha en fortsatt fin dag!

Populære innlegg