Minnebok fra bestemor og bestefar

                                        (tippolderfar og tippoldermor, 
                  Jens Tveite og Ingeborg Tveite (født Karterød)

Min tippoldermor (min mormors mormor), Maren Severine Aanonsen (født Helle), skrev en gang en bok til etterslekten. Her skriver hun om sitt eget liv, men også om gamle historier fra sin familie og nabolag. Den boken har jeg lest om og om igjen, og selv om hun døde da jeg var rundt 6 år føler jeg på mange måter at jeg kjenner henne. Jeg har fått et fantastisk innblikk i hvordan det var å leve på 1800 og tidlig 1900 tallet, og det er også hyggelig å vite at mine barn kan "bli kjent" med den delen av familien. Jeg skulle bare ønske at alle tippoldermødrene mine hadde skrevet en slik bok..

                (tipptippoldermor, Gumborg Lillevoie (1850-1934)
                                      mor til Jens Tveite)

Det å vite noe om hvor man kommer fra er viktig for de fleste, og jeg har derfor tenkt å kjøpe en minnebok hvor mine og min manns foreldre kan skrive ned minner og informasjon som kan være interessant for etterslekten. Jeg håper også at de kan finne noen bilder. Bildene ovenfor fant jeg forøvrig da jeg søkte på bilder av avdøde familiemedlemmer, og de kommer fra et nettsted som heter Geni.

Jeg fant to ulike minnebøker, én som heter "Bestemor og Bestefars historie", og én som heter "Bestemors minnebok". Så nå må jeg bare bestemme meg hvor hvilken av de to bøkene vi skal bestille.

Kommentarer

Populære innlegg