Makrell!

                                             "Det er ikke fisk. Det er makrell!"
                                   (sitat: min mor)

Makrellen har jo svømt intetanende rundt i sjøen en stund, men nå er det bare å slenge ut snøret og vips (med moderasjoner) har man 40-50 makrell på kroken (i alle fall her i Arendal). Og heldige oss som da har naboer som kommer på døren og gir oss så mange makrell vi orker å spise! Jeg bruker min farmors gamle oppskrift når jeg tilbereder makrellen, og den er som følgende;

Man tager ønskede menger fersk makrell (helst pir) og dypper den i ferdig traktet kaffe. Deretter ruller man makrellen i en blanding av mel, salt og pepper. Fisken stekes deretter i godt smør. Når man er ferdig med å steke fisken heller man rømme og eventuelt litt kaffe i stekepannen (som fisken har blitt stekt i) og lar det småputre litt. Bedre saus kan jeg ikke få! Tilbehør er nypoteter, og rapidsalat blandet med rømme. Nesten den beste sommermaten jeg får!

Kommentarer

Populære innlegg