Skatter fra min bestemors barndomshjem!

Min bestemor har vokst opp i et sørlandshus rett ved vannkanten i Arendal, og heldigvis har familien vært flinke til å ta vare på de gamle møblene derifra. Og nå var jeg så heldig at jeg fikk overta 3 av disse møblene fra min bestemors lillesøster. Så i går dro vi avgårde med en stor bil og en tilhenger med litt ustabile blinklys og kjørte til Vegårshei for å hente en skjenk, et spisebord og en sjalsi (tror det var det bestemor kalte den i alle fall..).


Denne skjenken var betraktelig større enn olderfars skjenk fra 50-tallet (som stod der tidligere), men er nok litt usikker om jeg får lov av bestemor til å male denne hvit.. Er også litt usikker om jeg kan bruke speilet, men jeg har det stående for å teste det ut.


Skjenken har fine detaljer, dog noen av de må fikses litt på etter mange generasjoners bruk. Skjenken kan eventuelt pusses ned litt for å lysne treverket. Den er laget i eik, men i midten ser det ut til å være detaljer av flammebjørk. Er jo litt synd å skjule alt det med hvitmaling også..?


Dette er da sjalusiet (tror jeg) og den er foreløpig plassert på kontoret. Har en veldig liten spisestue, så har ikke plass til den der. Når vi, en eller annen gang, får bygd på huset kan endelig møblene komme til sin sett! Men etter at vi var på Vegårshei i går fristet det i grunnen veldig å bare flytte til et stort hus på landet.. Var utrolig deilig å la prinsessen løpe omkring uten å være redd for at hun gikk ned til veien eller ned til den store bekken. Men forlate saltvann og svaberg? Og vil den fremtidige tenårings-prinsessen tilgi oss for at vi dro henne med til et sted hvor det var 1 time til nærmeste by?

Kommentarer

Populære innlegg