Prøve noe nytt til middag?

                                         (bildet lånt av neogaf.com) 

Jeg har en god venninne som er gift med en kurder og har derfor fått oppskriften på noen utrolig gode middagsretter.. Takk Frieda! Hvis du skal prøve noe nytt og spennende vil jeg anbefale denne! Ingrediensene får du på matbutikker basert på mange utenlandske råvarer, fortinnsvis mat fra midtøsten. Jeg tar oppskriften litt på slump, og dette er bare én av måtene du kan lage denne retten på. Originalt brukes vel mest lammekjøtt, men jeg bruker kylling. Vår lille familie elsker denne retten!

Gormeh Sabzi (en grønn tørket urt) bløtes i vann og stekes i rikelig med solsikkeolje. Kan når avkjølt porsjoneres og legges i frysa til senere bruk. Én pose bruker å holde til ca. 3 middager (hvor én middag er til 2-3 voksne).

Finhakk en halv løk
Surr i solsikkeolje
Ha i krydder (salt, pepper, paprika, kanel, karri, aromat)
Ha i 1 ts tomatpuré
Ha i 4-5 tørkede limekuler (pass på å stikk noen hull i de med gaffel e.l.)
Ha i kylling (én hel oppdelt kylling, kyllingfilet eller kyllinglår. Filet kan bli litt tørt.) og la surre litt i gryta.
Ha i den ferdig stekte gormeh sabzi urten
Ha i 1 boks red kidney beans (eller kjøpt tørka bønner, legg i bløt, kok, porsjoner, eventuelt frys ned porsjoner)
Hell på en passelig mengde vann

La koke i rundt 1 time. Litt som fårikålen blir den nesten enda bedre dagen etter. Synes jeg i alle fall..
Server med ris.

Kommentarer

Populære innlegg