Vår og kjærlighet på pinne

Høsten og vinteren har vært preget av mye sykdom og sykehusbesøk i nær familie, og jeg hadde hverken ork eller inspirasjon til å holde bloggen oppe mens alt det stod på. Men nå har våren kommet, mine kjære har blitt bedre, og jeg gleder meg til å begynne å blogge igjen :)

Vi har i mange år lagt vekt på å lage mat fra bunnen av, spise sunt og variert (men ikke fanatisk), og kjøpe økologisk når vi kan (men ikke kjøre byen rundt for å handle).
Jeg liker også veldig godt å lage lørdagsgodteriet fra bunnen av. Og de to siste helgene har det gått i drops og kjærlighet på pinne. Det er veldig enkelt, og smaken er veldig god!
Og ikke minst vet man hva man får i seg...
Vi har ikke kuttet ut sukker fra kostholdet vårt, da jeg er litt mer sånn "alt med måte" person, men dropsene kan også lages som sukkerfrie, f.eks til diabetikere. Da må du bruke maltitol, som muligens kan kjøpes på apoteket.




Far i huset vil alltid ha lakrisdrops, mens Storesøster denne gangen ville ha banandrops. Jeg har brukt mørkt, økologisk sukker denne gangen, så derfor ble ikke gulfargen på banandropsene SÅ gul som den kan bli hvis man bruker vanlig hvitt sukker.

Grunnppskrift:

1,5 dl druesukker
4dl sukker
1 dl vann

La koke til sukkertermometeret når 165 grader (nøyaktig). La avkjøle i gryten en kort stund før du heller dropsmassen utover på en smurt (smaksfri olje) matte. Hvis du vil ha litt syrlige drops tilsetter du sitronsyre med en gang. Jobb sitronsyren inn i dropsmassen til oppløst. Tilsett deretter ønsket smak og farge, etter oppskrift. La avkjøle litt før lager kjærlighet på pinne, godteristenger, drops eller hva du måtte ønske!
Alt av utstyr du trenger får du kjøpt på Panduro Hobby.

Andre typer lørdagsgodteri jeg har brukt å lage:

Marshmellows
Seigmenn
Bountykuler
Fløtekaramell
Sjokolade

After months filled with visits to the hospital, medicines, and "a tired mom", I'm back, ready to start what was supposed to be spring (but a snowy type of spring...) with a new blog post. This time about how to make your own candy, just using a few ingredients. You should try it! It's easy, and they taste SO good :)

Kommentarer

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Hvis man vil lage slikkepinner av denne oppskriften, hvor mange blir det ca? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du sikkert forstår har jeg ikke akkurat vært så aktiv på bloggen min de siste årene, derav manglende tilbakemelding.. Beklager det. Jeg bruker å spare på trepinner fra f.eks iskrem, og da lager jeg ganske store slikkepinner. Men du kan også kjøpe små trepinner for å lage mindre størrelser. Det er mao ikke en fasit på akkurat hvor mange man får. De fleste gangene lager jeg bare to slikkepinner, én til hver av ungene, og så bruker jeg resten til å lage vanlige drops. Dersom du allerede har prøvd deg på å lage drops og slikkepinner håper jeg det ble vellykket!

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord til meg! Det setter jeg stor pris på :) Ha en fortsatt fin dag!

Populære innlegg