From seed to plant..


I to av vinduskarmene mine står det nå minidrivhus og melkekartonger proppfulle av små planter som bare venter på å bli plantet ut. Jeg har jobbet meg oppover fra å sette ned 3-4 poteter og høste fra et epletre som stod her da vi kjøpte huset til nå å ha et hagekart over alt som skal plantes, ordnes, høstes og omplantes i løpet av året. 
De første årene var jeg svært lite kritisk til hvilke frø jeg brukte, hvilken jord jeg plantet frøene i, hva slags jordsmonn jeg satte ned plantene i.. jeg tenkte ikke på å herde plantene før utplanting eller å gjødsle dem. Og for alle de som har litt erfaring med kjøkkenhage vet man da at selve avlingen heller ikke blir av det store. 
Meen, med årene har jeg satt pris på å faktisk kunne høste noe av det jeg sår, så jeg har blitt litt flinkere til å passe på at mine fine, små planter også kan bli fine, store planter.


Hva jeg har lært (én dårlig avling etter den andre..) om å så frø:
  • Kjøp kvalitetsfrø, f.eks økologiske frø fra Solhatt
  • Velg deg ut noen få grønnsaker, ikke hele "kolleksjonen". Prøv for eksempel å dyrke grønnkål, løk, sukkererter, og salat.
  • Følg beskrivelsen på frøpakken om når man bør så frøene, og sjekk om frøene faktisk trenger forkultivering. Grønnkål, sukkerterter og salat planter jeg direkte, mens løken kan du kjøpe som setteløk. Mais, purre, tomat, squash og brokkoli forkultiveres.
  • Bruk såjord, ikke billig torvjord eller jord fra egen kjøkkenhage
  • Fukt jorden noe før du putter i frøene
  • Plant gjerne i minidrivhus, men melkekartonger, gamle iskrembokser o.l. funker også bra
  • Vann regelmessig, gjerne fra bunnen om mulig.
  • Husk at frøene må både lys og varme for å vokse seg sterke og sunne
  • Noen ganger trenger plantene mer plass før tiden kommer for utplanting. Dette gjelder f.eks tomatplanter, paprikaplanter med flere.
  • Herd plantene 4-5 dager før utplanting. Det vil si at 4-5 dager på rad setter du ut plantene noen timer, for deretter å ta dem inn igjen når kvelden kommer. 
  • Før du planter ut din små, grønne vidundre bør du sjekke ut hvor mye sollys de trenger, hvor "grådige" de er på næring osv.
  • Sjekk også ut hvilke planter som trives sammen. Tomater + basilikum = 💗 
Lykke til!
In my first years of gardening I wasn't exactly the most experienced homesteader.. If I had do live on what I grew in my garden, I would probably not have survived for long.. I bought whatever seeds I saw, gave no thoughts on soil, fertilizing, nor water. 
But, as years went by I've picked up a thing or two about the process from seed to plant; buy good quality, organic seeds, master a few basics before you buy the whole seed-catalogue, follow what they write on their package directions, use potting soil, be consistent when watering your seedlings, give them light and heat as needed, transplant to larger containers if needed, harden off the seedlings before moving them into your garden, check what soil etc. your plants will be needing, and check what planting combinations work, e.g. tomatoes + basil = 💗 Good luck!

Kommentarer

Populære innlegg