DIY krembar

På min jakt etter naturlige diy produkter for kropp og sinn fant jeg for en tid tilbake denne oppskriftenlotion bars
Og jeg var solgt.. 
http://www.brit.co/diy-lotion-roundup/
(http://www.brit.co/diy-lotion-roundup/)

Jeg bruker min krembar i steden for bodylotion, og merker en stor forskjell på huden. Spesielt bra har den vært på min tørre vinterhud. Den inneholder ikke vann, noe som både gir mindre grobunn for uhumskheter og passer i kaldere vær.
 
Den både ser ut og kjennes ut som et såpestykke, men i det den kommer i kontakt med den varme huden etterlater den seg et tynt lag krem. Jeg oppbevarer mine krembarer i en lufttett beholder på badet, og der klarer de seg utmerket. Og når jeg går tom lager jeg meg bare noen nye!

Ingredienser:

1 del kokosolje
1 del sheasmør eller kakaosmør
1 del ubkleket bivoks

Eventuelt e-vitamin (for lengre oppbevaring)
Eventuelt valgfri essensiell olje (for god lukt)
Jeg foretrekker å bruke 1 del kokosolje, 1 del kakaosmør, 1 del ubkleket bivoks, og en passende mengde essensiell olje av appelsin. Den milde lukten av kakao og appelsin minner meg om en sjokolade jeg brukte å spise da jeg var liten :) Slapp av, du vil ikke lukte som en godteskål.. 

I tillegg til at ingrediensene er både få og naturlige har de en mengde gode egenskaper:

Kokosoljen kommer fra frøhvite fra kokostreet (Cocos nucifera). Den har et høyt innhold av mettede fettsyrer, primært laurinsyre og myristinsyre, og den virker beskyttende og absorberes langsomt av huden.

Shesmør inneholder vitamin A, E og F. Den absorberes raskt av huden. Den virker muskelavslappende og den bygger opp elistisiteten i huden.

Kakaosmør inneholder en rekke mineraler som er godt både innvortes og utvortes. Den har også en mengde antioksidanter som beskytter mot frie radikaler og passer på de dyrbare hudcellene som holder huden din så myk og glatt.

Bivoksen funker som en naturlig beskyttende barriere i tillegg til at den holder på fuktigheten i hudet. Som honning er også bivoksen mildt antibaktriell og betennelsesdempende.

Ved å ha i f.eks zinkoxyd kan man lage en solkrembar, og ved å ha i ulike essensielle oljer som f.eks sitron, lavendel, rosmarin, eukalyptus og kanel kan man lage en lotionbar som skal lukte avskrekkende for mygg og knott. 

Slik laget du en krembar:

Ha i kokosolje, sheasmør/kakaosmør og bivoks i f.eks et større syltetøyglass. Bruk et vannbad for å smelte ingrediensene. Når alt er smeltet tar du glasset av varmen og tilsetter eventuelt valgfri essensiell olje. Rør forsiktig før du heller blandingen over i passende former. Det kan f.eks være vanlige muffinsformer (også i papir). Dersom du ønsker å gjøre litt mer ut av de er det mulig å få kjøpt f.eks såpeformer med ulike former og mønstre. Såpestempler er også mulig å bruke for å prege krembarene. La krembarene kjøle seg helt ned før du forsiktig løsner dem fra formen sin. 

Perfekt til deg selv, eller som en super gave til en jente som fortjener deg. 
Og ved å bruke f.eks lukten av sitronmelisse og cedertre kan den kanskje til og med friste mannen i huset..?


 Thinking of making your own lotion bars? Check out e.g. Wellness Mama's recipe, here. I use cocoa butter and orange essential oil in mine. It reminds me of a chocolate I used to eat when I was little :)

Kommentarer

Populære innlegg