Eple- og pæresyltetøy med kanel


Flere enn oss som har hatt et bugnende epletre i år?
Jeg har stått over eplene i utallige kvelder, og laget eplesaft, eplegelé, rognebær- og eplegelé, eplekaker, tørkede epler, og til sist eple- og pæresyltetøy med kanel.
Min lillebror kom med en liten kasse gråpærer, og epler hadde jeg jo nok av.. 
Så da ble det noen glass med eple- og pæresyltetøy til seg selv, familie og venner. 
Alltid gøy å kunne ta med seg et glass hjemmelaget syltetøy når man drar på besøk til noen. 

Har du spist opp eplene og pærene dine, eller faktisk ikke har et epletre på balkongen, så er det jo lov å jukse littegranne.. Kjøp på butikken! Eller kanskje noen i familien eller nabolaget har noe frukt de ønsker å bli kvitt? Det beste er jo selvsagt naturlige epler og pærer, uten x anttall ukjente sprøytemidler, voks eller annen "pynt"..

Oppskriften er enkel

1 kilo epler
1/2 kilo pærer
4 dl vann
1 kg sukker
2ss cetro
kanel etter smak

Jeg fjernet kjernehusene, og delte frukten opp i små biter.
Frukten, med kanel, fikk så koke seg mør i vannet i cirka et kvarter.
 Ha i sukker og certo, og gi et oppkok.
Jeg brukte en potetmos-moser for å gjøre syltetøyet litt mer barnevennlig.
Til sist har man syltetøyet på rene, varme glass.
Sett glassene opp ned mens du lar dem avkjøle seg.

Et søtt og godt syltetøy!

Our old apple tree had (almost) too many apples to eat this year. The result was several bottles of apple juice, apple jelly, rowan berry and apple jelly, apple cake, dried apple slices, and apple- and pear jam. Here is the recipe for the apple- and pear jam. You'll need 1kg of apples, 1/2 kg of pears, 4 dl of water, 1 kg of sugar, 2 TBS of certo, and cinnamon to your own taste. Boil fruit, cinnamon and water for about 15 minutes. Add sugar and certo, and give it a boil. Add to clean and warm jars, and let them cool dowm. A sweet and tasty jam!

Kommentarer

  1. Takk for det :) Tittet innom hos deg også. Mange fine bilder, og mange gode idéer! Ha en fortsatt fin dag. Hei fra Eva

    SvarSlett
  2. Namnam!! Her har vi også laget syltetøy, imassevis!! Heldige oss som haddemams på besøk i hele 6 uker og da ble alle hyller og skap i matkjelleren fylt opp :-D Så enormt givende og spise noe man har høstet og laget selv :-)

    Lenge siden jeg har vært innom deg, og ennååååååå lengere siden jeg selv har vært aktiv på bloggen min! Således har tiden gått med til å jobbe beinhardt for å få relalisert min drøm :-D www.reintlogisk.no Flere drømmer har kommet til og det gjør døgnet ekstra krevende men samtidig veldig givende!! :-) Skal kose meg litt her inne hos deg nå, ønsker deg en fin fin vinterkveld :-)

    Varme hilsner

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord til meg! Det setter jeg stor pris på :) Ha en fortsatt fin dag!

Populære innlegg