Nye juletradisjoner..

I 2006 giftet jeg meg med mannen min. Første året som nygifte dro vi til fjells, og feiret julen på bestemors hytte, mutters alene.. Vi hadde da reinsdyrfilet, med solbærsaus og kålrotpuré. Vi tenkte da at det skulle bli vår julemiddag, for det hadde ingen av de andre i familien.

Da neste jul kom (med en liten baby) skjønte vi at det ble svært dyrt å handle inn reinsdyr indrefilet til 10-12 stykker.. Det ble derfor julesteik, med tradisjonelt tilbehør. Så da tenkte vi at julesteik kunne bli vår julemiddag..

I år måtte vi plutselig forandre juleplanene, og det blir derfor julemiddag her, med 5 til bords. Og fordi det er kjapt og billig skal vi ha ribbe, med alt av vanlig tilbehør..

Jeg må innrømme at jeg er vant til kalkun hjemme på julaften, eller min bestemors okstestek hvis vi var der, og jeg får ikke helt julefølelsen av ribbe..  Men man skal jo også prøve å lage sine egne tradisjoner, for julen hadde jo blitt veldig kjedelig hvis man spiste den samme middagen uansett hvor man gikk..

Pappa og samboeren har reinsdyrsteik, mamma og samboeren har kalkun, svigerfar og samboeren har pinnekjøtt, og svigermor og samboeren har ribbe.. Hva skal så vi ha som julemiddag? Vi vurderte juletorsk, bare for å skille oss ut fra de andre, men så kom jeg på at jeg jo i grunnen ikke er SÅ glad i fisk..

Jeg tar derfor gjerne i mot tips og råd om hvordan dere har skapt deres egen juletradisjon..

Kommentarer

Populære innlegg